|
|
||||||||||||||||||||||
Muziekzalen en concertzalen De eisen die moeten worden gesteld aan de zaalakoestiek van muziekzalen zijn veel minder eenduidig dan die voor spreekzalen waar in feite alleen een goede spraakverstaanbaarheid wordt geëist. De akoestiek van een concertzaal moet aan een veelvoud van eisen en gebruikerswensen voldoen die bovendien nog afhankelijk zijn van de muziek zelf. De meest stringente eisen stellen concertzalen voor opera en symfonische muziek. Hierbij moeten behalve de zaalakoestische parameters ook de grootte en de vorm binnen bepaalde grenzen blijven. Pop, jazz en kamermuziek vragen elk om een eigen mix van zaalakoestische parameters. Bij het akoestisch ontwerp van een concertzaal houdt de zaalakoestiscus rekening met belangrijke parameters zoals nagalm, warmte en helderheid, kleuring, ruimtelijkheid, echo, flutter, en focussering. Goede concertzalen voor symfonische muziek hebben nagalmtijden die liggen tussen 1.8 s en 2.2 s voor de frequenties in de middelste octaafbanden en een zogenaamde early decay time (E.D.T.) die wat korter is. De balans tussen warmte en helderheid is in sterke mate afhankelijk van de verhouding tussen hoogfrequent en laagfrequent absorptie in de zaal. Echo, flutter en focussering zijn volledig ongewenst in een goede muziekzaal. Een aantal concertzalen, zoals de grote zaal van het Musikverein Wenen uit 1870, het Concertgebouw in Amsterdam uit 1888 en de Boston Symphony Hall uit 1900, zijn beroemd vanwege de prachtige akoestiek. Zalen die vaak niet eens als zodanig zijn ontworpen maar op goed geluk zijn gebouwd. De mislukkingen uit die tijd zijn inmiddels afgebroken. Thans is zaalakoestiek een vak geworden en is het de taak van de zaalakoesticus om een zaal te laten "klinken". Sonus bv raadgevende ingenieurs heeft het akoestisch ontwerp gemaakt van het Muziekcentrum in Barneveld. Daarbij is onder andere gebruik gemaakt van het simulatieprogramma CATT Acoustic.
Sonus bv raadgevende ingenieurs, dé partner op het gebied van geluid en trillingen |
|||||||||||||||||||||||