Sonus bv
raadgevende
ingenieurs

Bezoekadres:
Eemsteynplein 6
3312 JA Dordrecht

078 - 6312102


E-mail:
sonus@sonus.nl


De Europese richtlijn omgevingslawaai

De Europese Richtlijn 2002/49/EG inzake de evaluatie en beheersing van omgevingslawaai d.d. 25 juni 2002 beoogt de schadelijke gevolgen van blootstelling aan omgevingslawaai te vermijden, te voorkomen of te verminderen en de bescherming tegen geluidhinder te harmoniseren. De richtlijn is in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd. Hiertoe is op 18 juli 2004 een wet in werking getreden tot wijziging van onder andere de Wet geluidhinder. De wijzing van de Wet geluidhinder omvat hoofdzakelijk de uitbreiding van de wet met hoofdstuk IX, Geluidbelastingskaarten en actieplannen. Daarnaast zijn gelijktijdig het Besluit omgevingslawaai en de Regeling omgevingslawaai in werking getreden.

De EU-richtlijn geeft aan dat de volgende instrumenten moeten worden toegepast:
- Vaststellen van de blootstelling aan omgevingslawaai door middel van geluidsbelastingkaarten;
- Vaststellen van actieplannen op basis van de resultaten van de geluidsbelastingkaarten;
- Voorlichting aan het publiek over omgevingslawaai en de aanpak daarvan;
- Introductie van de Europees geharmoniseerde dosismaat Lden
.

De EU-richtlijn zal in twee stappen (tranches) in Nederland worden geïmplementeerd. De implementatie van de richtlijn bevat geen normstelling voor geluid. Dit wordt aan de afzonderlijke lidstaten overgelaten.

Onderstaand is een overzicht weergegeven van de tranches.

Tranche 1:

- Agglomeraties met meer dan 250.000 inwoners
- Wegen waarop jaarlijks meer dan 6 miljoen maal een voertuig zal passeren
- Hoofdspoorwegen waarop jaarlijks meer dan 60.000 maal een trein zal passeren
- Burgerluchthavens waarop jaarlijks meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen plaatsvinden met uitsluiting van oefenvluchten met lichte vliegtuigen
- Inrichtingen volgens de Wet milieubeheer die meer dan 55 decibel Lden produceren

Tranche 2:

- Agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners
- Wegen waarop jaarlijks meer dan 3 miljoen maal een voertuig zal passeren
- Hoofdspoorwegen waarop jaarlijks meer dan 30.000 maal een trein zal passeren
- Burgerluchthavens waarop jaarlijks meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen plaatsvinden met uitsluiting van oefenvluchten met lichte vliegtuigen
- Inrichtingen volgens de Wet milieubeheer die meer dan 55 decibel Lden produceren

Regeling Omgevingslawaai

In de Regeling Omgevingslawaai zijn agglomeraties aangewezen met meer dan 250.000 inwoners die in de eerste groep vallen. Dit betreffen:

- Amsterdam/Haarlem
- Den Haag/Leiden
- Eindhoven
- Heerlen/Kerkrade
- Rotterdam/Dordrecht
- Utrecht

Agglomeraties die in de tweede groep vallen zijn:

- Alkmaar
- Enschede
- Gouda
- Hilversum
- Almere
- Amersfoort
- Apeldoorn
- Arnhem
- Breda
- Den Bosch
- Groningen
- Maastricht
- Nijmegen
- Tilburg
- Zwolle


Besluit Omgevingslawaai

Het Besluit omgevingslawaai berust op hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder. Daarnaast regelt het besluit de inhoud, vormgeving en inrichting van zowel de geluidbelastingkaarten als de actieplannen. Ook omvat het besluit regels inzake het verschaffen van de informatie die nodig is om de geluidbelastingskaarten op te stellen.


Geluidbelastingskaarten en actieplannen

Een geluidbelastingskaart geeft de bestaande of voorspelde geluidsituatie weer, in termen van een geluidbelastingsindicator, overschrijding van een geldende relevante grenswaarde, aantal blootgestelde personen in een bepaald gebied, aantal woningen dat in een bepaald gebied is blootgesteld aan bepaalde waarden van een geluidbelastingsindicator. De voorgeschreven waarneemhoogte is 4 m. Daarnaast zijn er specifieke eisen voor geluidbelastingskaarten betreffende agglomeraties en infrastructuur.

De geluidsituatie wordt uitgedrukt in de maten Lden en Lnight, plus eventueel aanvullende maten. Beide zijn A-gewogen grootheden met als eenheid dB.

Een belangrijk verschil met de huidige Nederlandse praktijk is dat de equivalente geluidniveaus het jaargemiddelde betreffen. In bijvoorbeeld de Handleiding meten en rekenen Industrielawaai wordt uitgegaan van de representatieve situatie, gedefinieerd als de situatie waarbij de voor de geluidproductie relevante omstandigheden kenmerkend zijn voor een bedrijfsvoering bij volledige capaciteit in de te beschouwen etmaalperiode. De Europese methode kan dus lagere waarden voor het equivalente geluidniveau opleveren. Handhaving is moeilijker.

Actieplannen zijn bedoeld voor de beheersing van lawaai-uitstoot en lawaai-effecten, waar nodig met inbegrip van lawaaivermindering. Het gaat om concrete maatregelen die al zijn getroffen, in voorbereiding zijn of gepland zijn en om een langetermijnstrategie. Er moet tevens een schatting worden gemaakt van de vermindering van het aantal geluidgehinderde personen.


Communicatie en samenwerking

Zowel de geluidbelastingskaarten als de actieplannen moeten tenminste eens in de vijf jaar opnieuw worden bezien en zo nodig aangepast. Samenvattingen van de informatie worden aan de Europese Commissie gezonden, die hierover verslagen publiceert.

Gemeenten en bronbeheerders van belangrijke infrastructuur dienen de geluidbelastingskaarten beschikbaar te maken voor het publiek. Hierbij is een duidelijke en toegankelijke uitleg van belang, aangezien het publiek wordt geacht actief mee te denken over het actieplan. Behalve goede informatie aan en samenspraak met het publiek is ook gegevensverstrekking tussen ministeries, provincies en gemeenten van groot belang. Zo kan een agglomeratiegemeente brongegevens nodig hebben van een provinciale weg en kan de Minister van Verkeer en Waterstaat gemeenten vragen om gegevens betreffende bebouwing nabij een rijksweg.

De eerste groep agglomeratiegemeenten en beheerders van infrastructuur dient de geluidbelastingskaarten uiterlijk 30 juni 2007 te hebben vastgesteld. Voor de tweede groep is de uiterste datum 30 juni 2012. Ver voor die tijd moeten echter al veel acties worden ondernomen, zoals het vaststellen van de lijsten met relevante agglomeratiegegevens, wegen, spoorwegen en vliegvelden en het opvragen en aanleveren van bebouwingsgegevens en brongegevens.


Doorwerking in de Wet geluidhinder

Lden wordt breed ingevoerd. De geluidbelasting als etmaalwaarde in dB(A) blijft tijdelijk gehandhaafd voor industrielawaai in verband met de te verwachten problemen die ontstaan door het hanteren van een jaargemiddelde in plaats van een etmaalperiode. De huidige etmaalwaarde blijft eveneens gehandhaafd voor saneringssituaties, wanneer wordt gekeken naar een situatie in het verleden.

De geluidnormen voor de luchthaven Schiphol zijn al uitgedrukt in Lden. In de toekomst zullen de geluidnormen voor de overige luchtvaartterreinen ook worden gewijzigd in Lden. Dan zal de Kosteneenheid Ke dosismaat voor gezoneerde luchtvaarttereinen vervallen.

Er wordt gestreefd naar een beleidsneutrale introductie van Lden. Geheel neutraal is echter niet mogelijk, in individuele gevallen kan het tot een strengere of soepeler norm leiden.

Dit betekent dat getallen moeten worden aangepast. De reken- en meetvoorschriften behoeven geen aanpassing. Wel moet bij wegverkeerslawaai voortaan ook de avondperiode worden betrokken.




Site navigatie:

Sonus bv raadgevende ingenieurs, dé partner op het gebied van geluid en trillingen